MammaKvinnan

Jag skriver om livet som 4-barnsmamma. Om att hantera att ha ett barn med funktionsvariation. Om när man upptäcker det största sveket...att ens barn blivit utsatt för sexuella övergrepp av en närstående.

Äntligen sommarlov!

Kategori: Det största sveket

Dagarna bara går...och fort går dom också! Har nu klarat av morsdag, alla skolavslutningar och min födelsedag.
Har hittat bra strategier för att klara allt tycker jag. *klappar mig själv på axeln*
På Morsdag höll jag mig borta från sociala medier som Facebook och Instagram...tycker det är jobbigt att läsa alla hyllningar till alla mödrar som verkar vara de bästa man någonsin kunde ha haft.
Avundsjuka kanske man kan kalla det...jag skulle också vilja ha en mamma som ställer upp i vått och torrt. Framförallt skulle jag vilja ha en mamma som ställer upp för mina barn/sina barnbarn i vått och torrt. Inte den mamma jag har, som kastar bort sina barnbarn när de blivit utsatta för sexuella övergrepp. 
Men man råder inte över hur andra beter sig...man kan bara råda över sina egna beteenden.
 
Tänkte på det här med sociala medier för ett tag sen. Fick en fråga efter ett delat blogg-inlägg hur jag ställer mig till att jag har gemensamma fb-vänner med pedofilen.
Det är en svår fråga, för den har olika svar. Den har t o m olika svar olika dagar.
Jag vet att flera plockade bort honom som vän efter allt kommit ut.
Några av våra gemensamma hörde av sig och förklarade varför de hade honom kvar och att det INTE betyder att de accepterade vad han gjort.
Självklart skulle jag vilja att alla våra gemensamma plockade bort honom! Främst för att visa mitt barn att det han gjort inte är okej. Men jag har även förståelse för de som behåller honom....även om jag själv inte förstår hur man kan vilja vara vän med en pedofil...så förstår jag själva tankeprocessen kring att plocka bort honom eller inte. Människor utgår från sig själv i första hand...så enkelt är det liksom.
Pedofilen tar det säkert som att de stöttar honom när de har honom kvar...men han är ju inte frisk.
Jag tror att i en förlängning så kommer vi inte ha gemensamma fb-vänner pedofilen och jag.
Jag har redan plockat bort vissa...släktingar som aldrig med ett ord beklagat det som hänt mitt barn...vilket faktiskt bara varit en kusin till mig, utöver min systers barn.
Har även plockat bort de som fortfarande interagerar med honom genom att kommentera eller gilla det han lägger ut. Men det är heller inget jag orkar kolla upp så ofta då jag har pedofilen blockad. Senast jag kollade så hade pedofilen delat en bild där det stod hur mycket han tänkte på sina barnbarn och hur glad han blev när han tänkte på dom.
Jag blev så äcklad att jag inte klarat att kolla sen dess. Liksom...menar han alla sina barnbarn då? Eller menar han bara de 3 som tycker sexuella övergrepp på barn är helt okej? Eller menar han något annat med hur glad han blir när han tänker på dom? Upphetsad? 
Och det inlägget får gillningar. Kan ni förstå det? Jag kan det inte.
Men som sagt...man råder inte över andras beteenden!
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2018-06-19 | 19:32:47

    Jag förstår inte hur man kan vilja vara vän med en pedofil. Det är också ett ställningstagande

    Svar: Tystnaden är pedofilen bästa vän. Jag är helt enig med dig.
    MammaKvinnan

Kommentera inlägget här: