MammaKvinnan

Jag skriver om livet som 4-barnsmamma. Om att hantera att ha ett barn med funktionsvariation. Om när man upptäcker det största sveket...att ens barn blivit utsatt för sexuella övergrepp av en närstående.

Fortsättningen...

Kategori: Det största sveket

Det var ett tag sen jag skrev nu...det som hänt är att Anticimex har varit här! *jubel*
De skickade ut 2 besiktningsmän. Liksom...först kommer ingen o sen kommer två! Men vi klagar inte. 
Det var roligt och lärorikt på många sätt att det dök upp två sakkunniga. Båda sa ungefär samma sak...det är inte hussvamp. Vi behöver inte sanera. De har ingen aning om hur svampen kommit dit och vi fick tips och råd om hur vi går vidare. 
Det var även intressant att se skillnaden på en ung besiktningsman och en äldre. Den unga gjorde enbart det den kom hit för och ville avsluta snabbare. Den äldre gav mer råd om uppbyggnaden och undrade om det var mer saker de skulle passa på att titta på när de ändå var här. Två olika generationer och två olika arbetssätt.
Så rummet är nu under uppbyggnad.  
Men allt tar sån tid så vi är inte klara på långa vägar. Gymnasieval till Tonårsdottern kom ivägen bl a. Mycket besök på olika skolor med henne och den andra vuxna måste ju ta hand om Lilleman. 
Julen och alla förberedelser tar också en del tid. 
 
Apropå julen. Det är första julen på väldigt många år som jag njuter och inte har en klump i magen.
Jag behöver inte längre ha dålig samvete att jag inte tar familjen och åker och firar jul i Valbo hos mina föräldrar!
Varje jul tidigare har ångesten kommit när Mannen frågat var vi ska fira julen. Mamma som klagar över att vi inte kommer ens varannan jul. Jag är fri. VI är fri!
Vi blev fri den dag Barnet berättade om övergreppen. Vi hade inte varit galna som hållit barnen borta från min fd pappa. Även om fri inte var det första man kom att tänka på när Barnet berättade...så är det i efterhand det jag ser mest. Frihet.
Jag är inte längre kedjad vid deras galenskap. De kan sitta där, Team Pedofilen, och beundra varandra som är så duktiga att de kan överge ett barn som blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin morfar.
Sätta sina små barn i Pedofilens knä och kräva av de små barnen att de ska ge gammelmorfar en kram. 
Den dag deras barn växer upp och inser att deras föräldrar och mor o far-föräldrar tillåtit en pedofil att vara en del av deras familj och att de kastat bort en systerdotter/kusin pga att den berättat vad Pedofilen gjort, så betvivlar jag att de kommer känna tacksamhet. Eller känna sig stolta. 
Jag tror deras dom kommer att bli hård.
 
Jag har fått en del frågor om jag vet hur många som läser min blogg. Det vet jag inte riktigt. Jag tycker att varje person som läser min blogg är viktig, även om det skulle vara en läsare. Men jag har kollat lite statistik. Det går in ca 5 personer varje dag på bloggen, även om jag inte lagt ut något. 
Mitt minst lästa inlägg har ca 20 läsare och mitt mest lästa har 1500 läsare. Så det är rätt ojämnt kan man säga. ☺
Jag ska försöka bli bättre på att skriva lite oftare. God Jul! 🎅
Kommentera inlägget här: